12 มีนาคม 2551

ตัวอย่างแผนการสอน "พัฒนาการอ่านและเขียนภาษาอังกฤษ โดยใช้แผนภูมิกราฟิก "

หน่วยการเรียนรู้ Health and Welfare ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
หน่วยย่อย The Faulty Kettle
แผนการเรียนรู้เรื่อง :Too much Compensation เวลา 2 ชั่วโมง

สาระสำคัญ
ความสามารถในการสรุปและวิเคราะห์เรื่องที่อ่านเป็นสิ่งจำเป็นสำหรับนักเรียน



ผลการเรียนรู้ที่คาดหวัง
1. เข้าใจ วิเคราะห์ และตัดสินประเด็นในเรื่องที่อ่าน ( ต.1.1.4: ต .3.1.1 )

จุดประสงค์การเรียนรู้
1. บอกความหมายของคำศัพท์ได้
2. สามารถบอกรายละเอียดของเนื้อหาที่อ่านได้
3. สามารถจับใจความสำคัญของเรื่องที่อ่านได้
4. สามารถเชื่อมโยงความสัมพันธ์เชิงเหตุผลในข้อความที่อ่านได้

ทักษะการคิดที่ต้องการเน้น
1. ทักษะการจำแนก
2. ทักษะการวิเคราะห์
3. ทักษะขบวนการกลุ่ม
คุณลักษณะที่พึงประสงค์ที่ต้องการพัฒนา
1. ความรับผิดชอบ
2. การแสดงออก
3. ความซื่อสัตย์
4. ความสามัคคี


สาระการเรียนรู้
1. บทอ่านเรื่อง : “ The Faulty Kettle “
2. คำศัพท์ :
fault n. = a mistake (ข้อผิดพลาด )
faulty adj. = not perfect, not working or made correctly(ไม่สมบูรณ์แบบ
เช่น เครื่องจักรหรือสิ่งประดิษฐ์ที่ใช้งานไม่ดีหรือสร้างไม่ดี )
accident n = something harmful or unpleasant that happens by surprise
( อุบัติเหตุ อันตรายที่เกิดขึ้นโดยไม่ได้คาดหมาย )
afterwards adv. = after an event ( ภายหลัง ต่อมา )
hire v. = pay for the services of ; employ ( จ้าง )
lawyer n. = a professional who practices law ( ทนายความ )
compensation n. = payment in money ( การจ่ายค่าชดเชย )
technician n. = a worker trained in a specific area of technology
( ผู้ปฏิบัติงานที่ได้รับการฝึกฝนเฉพาะทางในด้านเทคโนโลยี )
check v. = do something in order to find out whether something is
in good condition ( ตรวจบางสิ่งบางอย่างว่าอยู่ในสภาพดีหรือไม่ )
kettle n. = a large cooking pot, usually with a lid ( กาต้มน้ำ )
burn n. = an injury or wound caused by fire or sunlight
( รอยไหม้ แผลพองที่เกิดจากไฟหรือแดด )
serious adj. = severe in effect, bad ( สาหัส )
waste v. = make poor use of something valuable (ใช้อย่างสิ้นเปลืองเกินความจำเป็น )
housekeeper n. = a person hired to take care of a private house
(ผู้ได้รับการจ้างมาดูแลบ้าน)
housework n. = the work that you do to keep your house clean and tidy
( งานทำความสะอาดบ้าน )
criticize v. = point out fault in someone ( ติเตียน )
tax n. = a necessary payment or incomes, sales, etc to the government ( ภาษี)
make fun of = ridicule, tease someone ( ทำให้เป็นที่หัวเราะเยาะ )




กิจกรรมการจัดการเรียนรู้

ชั่วโมงที่ 1
Warm up :
1.ถามนักเรียน - Have you ever had an accident ?
- Was it your fault or somebody else’s fault ?
- Did you get money 0r lose money after the accident ?
-Have you heard of anyone getting money
from the accident ?

นักเรียนตอบคำถาม Yes / No. ( คำตอบของนักเรียนจะไม่เหมือนกัน )
2. ครูบอกนักเรียนว่า เงินที่จ่ายให้ผู้ประสบอุบัติเหตุ เรียกว่า compensation และครูเขียนคำนี้บนกระดาน

-ทำความเข้าใจคำศัพท์ compensation และเขียนความหมายลงในสมุด


Presentation :

3.ครูให้ความรู้เกี่ยวกับคำศัพท์ในบทอ่าน และให้นักเรียนเดาความหมายศัพท์จากบริบทหรือคำอื่นที่แวดล้อม เช่น
-He had an accident on the way to work ; he fell and broke his ankle.
-We went for a walk , and afterwards we ate lunch.
-She hired lawyers and asked for compensation from the government.
-She is a computer technician who knows how to fix computer equipment.
-The water in the tea kettle is boiling.
-She suffered a burn on her hand.
etc.

-ทำความเข้าใจวิธีการเดาความหมายศัพท์จากบริบท และคำอื่นที่แวดล้อม
4.ครูอ่านออกเสียงทีละประโยค และให้นักเรียนช่วยเดาความหมายคำที่ขีดเส้นใต้ หรือถ้านักเรียนเดาไม่ถูกครูบอกความหมายของคำนั้นๆ

-เดาความหมายคำศัพท์ในประโยคที่ครูยกตัวอย่าง
5. นักเรียนเข้ากลุ่มละ 5 คน

-เข้ากลุ่มกลุ่มละ 5 คน รับบทอ่านเรื่อง “ The Faulty Kettle “


Practice :
6.ครูแจกบทอ่าน เรื่อง “ The Faulty Kettle “
-รับบทอ่านเรื่อง “ The Faulty Kettle “
7. ให้นักเรียนอ่านบทอ่านที่แจกให้ โดยให้วิธีการเดาความหมายที่ครูแนะนำ

- อ่านบทอ่านโดยให้วิธีการเดาความหมายที่ครูแนะนำ


Production :
8. แจกใบงานที่ 1 ( Task 1 ) ให้นักเรียนเพื่อตรวจสอบความเข้าใจว่า นักเรียนเข้าความหมายของคำศัพท์หรือไม่

-ทำกิจกรรมในใบงานที่ 1 แลกกันตรวจระหว่างกลุ่ม -แก้ไขคำตอบให้ถูกต้อง
9. เดินดูตามกลุ่มเพื่อให้คำแนะนำ

-ถามครูถ้ามีข้อสงสัย
10. ครูและนักเรียนช่วยกันเฉลยคำตอบที่ถูกต้อง
แลกกันตรวจระหว่างกลุ่ม และแก้ไขคำตอบให้ถูกต้อง

..........................................



ชั่วโมงที่ 2
Warm up :
1. ครูทบทวนเรื่องที่อ่านในชั่วโมงที่ 1 โดยถามนักเรียน
- What does the word “ compensation “ mean ?
- Who had an accident ?
............... etc.

- นักเรียนตอบคำถาม เช่น

- เงินที่จ่ายให้ผู้ประสบอุบัติเหตุ

- Mrs. Murray

- …………………



Presentation :
2. ให้นักเรียนอ่านบทอ่านอีกครั้ง ประมาณ 10 นาที

- อ่านทบทวนบทอ่านอีกครั้ง
3. ให้นักเรียนจับคู่อ่านบทอ่านย่อหน้าที่ 1 อีกครั้ง

-นักเรียนจับคู่อ่านบทอ่านย่อหน้าที่ 1 อีกครั้ง


Practice :
4. ครูแจกใบงานที่ 2 ให้นักเรียนบันทึกข้อมูลในบทอ่านย่อหน้าที่ 1 ลงในแผนภาพ ในใบงานที่ 2

- บันทึกข้อมูลในบทอ่านย่อหน้าที่ 1 ลงในแผนภาพ ในใบงานที่ 2
5. ครูและนักเรียนช่วยกันเฉลยคำตอบที่ถูกต้อง

- เขียนคำตอบที่ถูกต้องลงในแผนภาพ


Production :
6.ครูอธิบายว่าเรื่องที่นักเรียนอ่านนี้มีความเชื่อมโยงที่เป็นเหตุผลต่อกัน ครูเขียนเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นบนกระดาน และให้บอกผลที่ตามมา

-ทำความเข้าใจการเชื่อมโยงที่เป็นเหตุผลต่อกัน
7.ครูอธิบายว่าการสร้างแผนภาพเหมือนการทำโน้ตย่อ เราเก็บประเด็นสำคัญๆและตัดประเด็นย่อยออกไป ซึ่งเราอาจใช้แผนภาพในการเขียน summary ได้

8. ครูแจกใบงานที่ 3 ( Task 3 )

-นักเรียนกิจกรรมในใบงานที่ 3
9. ครูและนักเรียนช่วยกันเฉลยคำตอบที่ถูกต้อง

-นีกเรียนคำตอบที่ถูกต้องลงในแผนภาพ
10. แจกใบงานที่ 4

- นักเรียนทำกิจกรรมใน ใบงานที่ 4
11. ให้นักเรียน เขียนแผนภาพสรุปบทอ่านทั้งหมด

-เขียนแผนภาพสรุปบทอ่านทั้งหมด



สื่อการเรียนรู้
- บทอ่านเรื่อง “ The Faulty Kettle “
- Task 1 , Task 2 , Task 3 และ Task 4

การวัดผลและประเมินผล


สิ่งที่ต้องวัด :

-ศัพท์จากบทอ่าน และแบบฝึกหัด


วิธีวัด :

- สังเกตการตอบคำถามและตรวจชิ้นงาน


เครื่องมือวัด:

- แบบสังเกต

- ศัพท์จากบทอ่าน และแบบฝึกหัด



เกณฑ์การประเมิน :

- ผ่านเกณฑ์ อย่างน้อย80 %






TEXT 1



THE FAULTY KETTLE

Many people have accidents, but only some people get a lot of money afterwards. In Australia, Mrs. Murray was burned by boiling water while she was making tea. She hired lawyers and asked for compensation from the government because the accident happened in a government office. She said the government should have had a technician check the kettle and repair it.
She was burned in 1985, and in 1993 she won. The government paid her 47,000 dollars for being hurt and another 56,000 dollars to pay her lawyers. Australian newspapers said it was too much money because the burns were not so serious, and the government should not waste the money people paid in taxes. Cartoon made fun for her.
Mrs. Murray said that she did not get too much money because she felt very bad after the accident and had to hire a housekeeper to come in every day for a month to help her with the housework. She was sad that people criticized her


******************






Task 1
A. Understanding Pronouns;


1. The word “ she “ line 2 refers to ________________.



2. The word “ it “ line 5 refers to _____________________.



3. The word “ her “ line 13 refers to __________________.


B. Match the meaning under Y with the words or phrases under Y;
X
____1. hired lawyers (line 3) a. use something or spend money in
____2. asked for compensation a careless or unnecessary
____3. a technician b. put something back into good condition
____4. check c. treated her as a joke
____5. the kettle d. blamed ; attacked
____6. repair e. paid people to help with legal problems
____7. the burns were not so serious f. examine
____8. waste g. tried to get money because of an injury
____9. made fun of her h. the boiling water did not cause very bad
____10. criticized injury
i. someone who works with machines
j. a metal pot with a lid and handle used to boil water



Task 2

ให้นักเรียนจับคู่บันทึกข้อมูลที่ได้จากการอ่านย่อหน้าที่ 1


What happened?
Mrs. Murray
Why?
Where?
When?










……………………………………………………………………………………..

เฉลยคำตอบ
She was burned

Mrs. Murray
When?
Why?
something while she
wrong with was
Where?the kettle working
tea


In a government office



Task 3

ให้นักเรียนเติมข้อความในแผนภาพเพื่อเชื่อมโยงความสัมพันธ์เชิงเหตุผล
A.
Mrs. Murray was burned in a government office. cause result




B.
นักเรียนช่วยกันบอกผลที่ตามมา และครูก็เขียนโครงแผนภาพต่อไปดังนี้
-
cause result / cause result
Mrs Murray was burned in a government office.
She hired lawyers and asked for compensation from the government.





C. นักเรียนเขียนผลที่ตามมา
cause result / cause result / cause
Mrs Murray was burned in a government office.
She hired lawyers and asked for compensation from the government.




result / cause








เฉลย Task 3


cause result / cause result / cause
Mrs. Murray was burned in a government office.
She hired lawyers and asked for compensation from the government.
She and her lawyers got a lot of money.



result / cause
Australian newspapers said it was too much money. result


result / cause
Cartoons made fun of her.



cause result / cause result / cause
Mrs Murray was burned in a government office.
She hired lawyers and asked for compensation from the government.
She and her lawyers got a lot of money.



result / cause
Australian newspapers said it was too much money.
result
She was sad that people criticized her.
result / cause
Cartoons made fun of her.







Task 4
Read the passage carefully then choose the best answer;
1. Mrs. Murray’s hand was burned _________________.
a. when she was checking a faulty kettle
b. as she was using a kettle in an office
c. as she was sleeping in an office
d. by the engineer who checked the kettle
2. The kettle that burned Mrs. Murray belonged to ________.
a. her
b. the tea company
c. the government
d. her friend
3. Which of the following statements about Mrs. Murray is not true ?
a. She blamed a technician.
b. She did not blame herself.
c. She blamed the government
d. She blamed nobody
4. The result of the court case was that _________________________.
a. Mrs. Murray got compensation
b. The government got compensation
c. Mrs. Murray got a total of 56,000 dollars
d. The government got a total of 56,000 dollars
5. It took _____________years to settle this case.
a. 4
b. 12
c. 8
d. 24





6. The attitude of Australian newspapers was generally _________________.
a. critical of the government
b. supportive of Mrs. Murray
c. encouraging to the government
d. critical of the newspapers
7. The money Mrs. Murray got from this court case was _______________.
a. more than her lawyers got
b. taken from taxes the government had paid
c. taken from taxes people had paid the government
d. from the chief of the office
8. Mrs. Murray believed that she _________________.
a. should not have got the compensation
b. deserved all the compensation she got
c. should have been more careful when making tea
d. could win any case she got
9. The main idea of this passage is that ____________________________.
a. kettles are often very dangerous
b. people should often get paid for their injuries
c. getting compensation may make you unpopular
d. one will get anything he does
10. The best title for this passage would e _______________________.
a. The Need for Compensation
b. Mrs. Murray and Her Lawyers
c. Another Waste of Tax Money
d. Dangerous Kettle

………………………

ไม่มีความคิดเห็น: